変革3年計画のハーフターンHalf-turn of our Transformation Plan

宇田 哲也 / Tetsuya Uda Fujitsu Works
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自らが変革リーダとして、センター長就任時に「デザインセンター長としてのミッションと目標達成のための3か年計画」を発表してから1年6か月が経過(ハーフターン)しました。今日は自組織に対する変革デザインのリアルについてお伝えします。

As a “Innovation leader”, one and half year have passed (half-turn) since sharing my ideas of  “Mission as Head of Fujitsu Design Center and Three-Year Plan to Achieve Goals”. Today I would like to tell the reality of our organization transformation design.

Designer宇田 哲也

「3か年計画」のこれまでの実績と成果

デザインセンターは2020年7月1日に富士通のインハウスデザイン組織として再スタートを切り、「デザインをもっと富士通の企業活動全体に活用する」をミッションとして掲げ、 デザイン経営のCoE(センターオブエクセレンス:中核拠点)として社内外に対するDX推進に貢献し続けてきました。


本DX推進への貢献は当初デザインした3年計画に沿ってスピーディーに推進され、一年目となる20年度の種まきフェーズでは富士通社内で重要視されていた様々な企業・事業活動への積極的な参画と、スピード獲得のための短期間で成果を刈り取るプロジェクトマネージメントに取り組みました。スピードを重要視するあまり、従来のやり方との違いに戸惑うことも多々ありましたが、求められる競合性のある事業化スピードを体験する上で非常に有意義な一年になりました。また2年目となる21年度は、これまで継続して行ってきた製品やサービス開発につながる社会課題発掘からUX、UIデザインの製品リリースサポートに加えて、非常に緊急度が高く短納期で、かつスケールメリットも求められる組織文化や人のマインドデザインなどの新たな課題解決にも挑戦し、たくさんの富士通のお客様、富士通社内の事業部門や経営層からの賞賛と感謝の声を頂きました。


特に2021年4月から約半年(実質約4か月)に渡って行われた、営業系組織、クラウドサービス組織、プロダクト開発組織など富士通社内の11本部を巻き込んで実施された、組織や人のマインド変革を目的とした一大プロジェクト(通称”タスクフォース”)と呼ばれる変革デザインは非常に大きな変革ムーブメントを起こしました。経験豊富なデザイナーが本質的課題を鋭くかつ正確にえぐりながら効果的な解決策を見出し、伴走しながら組織内浸透を図りました。その結果、デザインセンターとのタスクフォースが終了した後でも専用組織が立ち上がり、当該組織で継続して自走可能な活動として継続されるなど、変革スピードと継続性に課題のあった富士通の変革を大きく進展させたことは、デザインセンターとしては革新的な取り組みとなりました。


それと同時に我々デザインセンター内にもたくさんの収穫があり、組織変革デザインの品質維持(各組織にて自走可能な状態になる)、スピード(4か月と言う短納期で成果を出す)、規模(11本部と)を同時に成立させるプロジェクトの運用方法、変革施策の数々、変革効果と測定指標、プロセス、成果物などが価値検証済みの”実態がある資産”(タンジブルアセット)として蓄積されました。これまで品質とは両立しないと考えられてきたデザインのスピードと適用規模に対し、その考えを覆す新たな解決方法が見つかった瞬間として、デザインセンターとしても革新的な瞬間であったと考えています。

ハーフターン後に目指す姿

デザイン経営のCoEとして富士通のDX推進、組織課題解決に貢献してきましたが、ハーフターンを終えたこれからはデザインセンターが主体となって、1)より地球規模で長期取り組みが必要な社会課題への挑戦、2)高まったクリエイティビティを自らの手足で具現化する信頼のある実証、3)社内外世界中のステークホルダーを巻き込んでグローバルレベルで成果を発揮するエコシステム構築にますます挑戦して行きます。

21年度に開始したこういった社会、社外への挑戦が少しづつ社外にも認知され、2021年末にPOLI.DESIGNの協力の元制作され、その後日本語版英語版も含めて全世界公開に踏み切ったTransformation by Design(通称”デザイン思考テキストブック)は社内外で大きな反響を呼び、多方面からさまざまな応援コメントを頂きました。その結果、note.comのCXO深津貴之さんから声をかけていただき、対談という形でTransformation by Designをインターネットを経由して多くの方にご紹介させて頂く機会を得ました。この対談内容はYoutube、TikTokで中継され、Youtubeではアーカイブコンテンツとして現在でも公開されています。

また、これまでデザインの価値が届き難かったB2B型の製造業企業様とも少しづつ共創活動が活発化し、東京に本社を持つ電線メーカー最大手の古河電気工業株式会社様(通称”古河電工”)とも、”銅”をテーマとした企業価値の具現化テーマにも取り組み、そのユーモラスな成果は古河電工さんのお客様はもちろん、SNS上でも大きな反響を生みました。それが起点となりその後も様々な企業様から「一緒に共創したい」との声を掛けていただき、多くのプロジェクトが生まれました(順次公開予定)。

更に、上記通称”タスクフォース”等を経由して獲得した”実態がある資産”として蓄積された「富士通社内で価値検証済みの数々のノウハウ」は、DX推進が思うように捗らない企業様への即効性のあるレシピとして社外提供が始まり、複数の国内大手企業様とのプロジェクトが開始されました。富士通社内での失敗談も含むこのレシピを出来るだけたくさんの日本の企業様にお伝えするために、富士通社内を横断する情報共有基盤としての”デザインマーケットプレース”の構築も開始し、上記も含めた様々なレシピが流通する環境も整え始めました(当初は社内公開、その後社外公開予定)。こういった活動をグローバルレベルで強化することにより、技術力で差別化を図る日本製造業をさらに強くすること、その結果強い日本を取り戻すことに貢献していきたいと考えています。

編集後記(ポストスクリプト)

「攻める姿勢を崩さない富士通デザインセンター」とともに、デザインを自らの強みにするための自らの本気の挑戦も含めた、全力疾走ハーフターン。他社のデザイン組織リーダからの肌触り感のあるアドバイス、過去経験したことのない未知の変革にも果敢に挑戦するデザインセンターのメンバーと共に、「富士通デザインセンターは人自身のデザイン(金髪)もするんですね」と言ってくださる顧客に囲まれながら、”光速”レベルでの挑戦を推し進めていくゆるぎない信念。「デザインセンターがNo.1のチームになる兆しは捕らえた」と思う。

Achievements and Results of the “Three-Year Plan”

Fujitsu Design Center relaunched on July 1, 2020 as in-house design organization with a mission to “use design more fully for Fujitsu’s corporate activities”. Since then as the Design Management CoE (Center of Excellence) we have continued to contribute to Digital Transformation (DX) inside and outside the company.


The contribution to this DX promotion was swiftly promoted in line with the 3-year plan which was initially designed. In the seed-planting phase of FY 20, the first year of the project, we actively participated in a variety of corporate and business activities that had been emphasized and prioritized within our company, and engaged in project management to reap results in a short period of time in order to gain speed. As we put too much emphasis on speed, we were often puzzled by the difference from the conventional approach, but it was a very meaningful year to experience the required competitive speed of commercialization. In FY 21, the second year of the project, we continued to identify social issues lead to our products and services development, and supported the release of UX and UI designs. In addition, we also challenged to solve new issues, such as designing the minds of people and culture of organizations, which require high urgency, short delivery times, and economies of scale for Fujitsu. We were praised and thanked by many Fujitsu customers, as well as by Fujitsu’s internal business divisions and executives.


In particular, a transformation design called “Task Force”, which was performed for about half a year (approximately 4 months in real terms) from April 2021, involving Fujitsu’s 11 business units, including sales organizations, cloud service organizations, and product development organizations, was a huge innovation movement. Our experienced designers were able to find effective solutions while keenly and accurately identifying essential issues, and they worked together to penetrate into each organizations. As a result, even after the completion of the “Task Force” with the Design Center, a dedicated organization was established and continued as a self-propelled activity in those organizations. The significant progress in the transformation of Fujitsu, which had been challenged by the speed and continuity of the transformation, was an innovative initiative for the Design Center.


At the same time, we have also gained a lot in the Design Center, where we have accumulated tangible assets whose values have been verified, such as quality maintenance of the organizational change design (enabling each organization to run independently), speed (achieving results in a short delivery time of 4 months), operation methods of projects that simultaneously establish the scale (with the 11 business units), a number of change measures, KPI for measuring the effect of change, processes, and deliverables. We believe that this was an innovative moment for the Design Center as we discovered a new method for the speed and scale of design, which was previously considered incompatible with quality.

Target after the “half-turn”

As the CoE for design management, the Design Center has been contributing to the acceleration of Fujitsu’s DX and solving organizational issues, but now that the “half-turn” has been completed, the Design Center will play a leading role in (1) challenging social issues that require a longer global commitment, (2) demonstrating creativeness with his/her own hands and feet with confidence, and (3) building an ecosystem that brings out results on a global level involving stakeholders both inside and outside the company.


Our social and external challenges, which we started in FY 21, have gradually gained recognition outside Fujitsu, and at the end of 2021, we released our transformation by design (commonly known as “Design Thinking Textbook”, supported by POLI.DESIGN) available worldwide in Japanese and English. As a result, we received a call from Takayuki Fukatsu ( CXO of note.com and CEO of THE GUILD), and we had the opportunity to introduce our challenge to many people via the online event. The conversation was broadcast live on Youtube and TikTok, and is still available as archive content on Youtube archive.


In addition, we have been actively collaborating with B2B type manufacturers, whose designs have been difficult to reach, little by little. Together with Furukawa Electric Co., Ltd. (commonly known as “Furukawa Electric”), the largest electric wire manufacturer with its head office in Tokyo, we have been working on the realization of corporate value under the theme of “copper,” and the humorous results have generated a great response on SNS as well as Furukawa Electric’s customers. Since then, we have received requests from various companies to “create together,” and many projects have been launched (scheduled to be released).


In addition, Fujitsu has begun to provide outside the company with a variety of know-how that has been verified as value-proven within Fujitsu, which has been accumulated as tangible assets through the “Task Force” mentioned above, as a “Recipe” with immediate effect for companies that are not making progress with DX promotion, and has started projects with several major companies in Japan. In order to inform as many Japanese companies as possible of this ”Recipe”, including its internal blunders, Fujitsu has started to build a “Design Marketplace” as an information sharing platform across entire Fujitsu, and has also started to prepare an environment in which various “Recipes” including the above activities can be distributed (Initial internal release in Japan, subsequent other regions and external release). By challenging these activities on a global level, we hope to further strengthen the Japanese manufacturing industry, which differentiates itself with its technological capabilities, and thereby contribute to restoring a strong Japan.


Editorial Postscript

Along with the “Fujitsu Design Center that does not lose its aggressive attitude,” we just made the “half-turn” at full speed, including my earnest challenge to make design my strength. With kind advice from design leaders in other companies and members of the Design Center who are boldly challenging unknown transformations that have never been experienced in the past, I have an unshakable conviction to promote challenges at the “speed of light” level, surrounded by familiar customers who say “people design (blonde hair design)”. I think, “We saw signs that the Design Center would become the No. 1 team.”.

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